Gebeld door een robot?
Gebeld door een robot?
Het klinkt futuristisch, gebeld worden door een robot, maar het is in sommige landen de orde van de dag. Vooral in Amerika zijn robotcalls inmiddels een geaccepteerde vorm van contact leggen met mensen. Ze worden zelfs gebruikt in politieke campagnes om veel mensen snel te bereiken. Robotcalls zijn gesprekken waar een machine wordt ingezet om jou nummer automatisch te bellen tot dat je opneemt zo dat de medewerker van het bedrijf niet hoeft te wachten tot iemand opneemt, maar het kan ook een volledig automatische script afgaan. In het laatste geval heb je dus een gesprek wat voorgeprogrammeerd is, en je vaak enkel keuzemenu's hoeft af te gaan of specifieke antwoorden te geven. Dit kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als alternatief voor een herrinnering via een sms of pushbericht uit een mobiele app.
Hoe worden robotcalls misbruikt?
Dit is opzich niet illegaal, maar het kan wel misbruikt worden. Dit doen criminelen bijvoorbeeld door gebruik te maken van 'Spoofing'. Met beller-ID-spoofing kunnen aanvallers het laten lijken alsof hun telefoontjes van een specifiek nummer komen, ofwel een nummer dat bekend en/of vertrouwd is bij de ontvanger, ofwel een nummer dat een specifieke geografische locatie aangeeft. Aanvallers kunnen vervolgens social engineering gebruiken (vaak zich voordoend als iemand van een bank of klantenondersteuning) om hun doelwitten te overtuigen om via de telefoon gevoelige informatie te verstrekken, zoals wachtwoorden, accountgegevens, burgerservicenummers en meer.
Wat kan ik er aan doen?
Wanneer je een telefoonnummer niet herkent kun je dit nummer opzoeken op www.telefoonnummerinformatie.nl. Soms kan het zijn dat er geen review aanwezig is, of dat je persoonlijk toch al opgenomen hebt. We zetten een paar handige tips op een rij:
- Neem de telefoon niet op of blokkeer het nummer. Dit helpt direct, maar je kan ook belangrijke telefoontjes mislopen.
- Ga niet in op vragen. Wanneer de vragen onbekend zijn of raar klinken mag je natuurlijk altijd weigeren om te antwoorden en ophangen. Of vraag waarom dat ze deze informatie moeten hebben. De meeste bedrijven vragen niet zo maar om informatie door te geven via de telefoon, dus wees voorzichtig.
- Kijk even op de website van het bedrijf wat je belt. Vaak hebben ze meer informatie over de door hen gebruikte telefoonnummers of de reden waarom ze je eventueel willen bereiken via de telefoon.
- Vermijd interactie via je telefoon. Druk bijvoorbeeld geen nummers in wanneer een keuzemenu gestart wordt.
- Hang op, kijk op telefoonnummerinformatie.nl en bel daarna pas terug.
- Vraag of dat ze de informatie per e-mail of brief kunnen versturen wanneer iets wordt aangeboden. Je kunt het dan altijd rustig teruglezen en het weerhoud criminelen ook om verdere actie te ondernemen.
- Meldt je ervaring via telefoonnummerinformatie.nl en helpt andere ook om zichzelf beter te beschermen tegen ongewenste of zelfs gevaarlijke telefoongesprekken.