Het bel-me-niet register

1491
3 min lezen

Het bel-me-niet-register - #mijnietbellen

Weet je het nog? Iedere keer als je iemand had gesproken die je een gratis lot wilde aanbieden of korting op producten. Na het bericht van degene die je belde kon je altijd 'even' aan de lijn blijven om vervolgens jezelf in te schrijven in het Bel-me-niet Register. Je werd dus altijd ongewenst gebeld, en moest daarna ook nog moeite doen om dit te voorkomen.

Dit is inmiddels verleden tijd. Sinds 1 juli 2021 is het Bel-me-niet Register opgeheven. Geen zorgen, je wordt echt niet helemaal platgebeld met mensen die iets aan je willen verkopen. De wet voor telecommunicatie is namelijk gewijzigd waarbij bedrijven je enkel nog maar mogen bellen wanneer je al klant van ze bent. Je kunt dus nog steeds gebeld worden om een extra product of dienst af te nemen, maar niet meer zonder dat je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Wanneer mogen bedrijven mij nog bellen?

In principe mag een bedrijf niet meer zo maar bellen. De zogenaamde 'cold-call' is dus verleden tijd. Je moet bedrijven nu toestemming geven om je te bellen, ook wel 'opt-in' genoemd. Naar het Nederlands vertaald 'ik doe mee'. Echter, bedrijven mogen je ook onder bepaalde voorwaarde bellen zonder dat je daar expliciet toestemming tot hebt gegeven. Dit kan onder de volgende voorwaarde:

  • Je bent eerder klant geweest bij het bedrijf, voor een minimum van 3 jaar en het bedrijf belt over een vergelijkbare dienst of product als die je eerder bij het bedrijf afnam
  • Goede doelen of politieke partijen mogen ook contact met je opnemen wanneer je eerder geld aan ze hebt gegeven in de vorm van een donatie, vrijwilligerswerk hebt verricht of aan een evenement hebt deelgenomen zoals een demonstratie.
  • Je hebt tijdens het orienteren naar een product of dienst niet specifiek aangegeven dat je niet gebeld wilt worden. Dit noemen we de 'opt-out'. Hiermee laat je weten bezwaar te hebben tegen telefonische benadering. Je ziet dit vaak in de vorm van 'meld je aan voor onze nieuwsbrief', waarbij je dus een opt-in of opt-out hebt om je aan te melden voor e-mail marketing.
  • Wanneer het bedrijf marktonderzoek doet voor bijvoorbeeld de overheid.

Wat kan ik doen als ik toch ongewenst gebeld wordt?

Indien je toch gebeld wordt door bedrijven en hier eigenlijk niet op zit te wachten kun je gebruik maken van het recht van verzet. Je kunt het volgende doen:

  • Meldt het bij het bedrijf dat je geen telefoonische benadering meer wenst. Dit kan door contact met het bedrijf op te nemen of dit te melden wanneer ze je bellen. Vaak kun je dit ook doen in een online portaal of mobile applicatie, wanneer het bedrijf dit beschikbaar stelt voor de product of dienst die ze leveren.
  • Je kunt een melding maken bij de autoriteit consument en markt via Meldformulier telemarketing | ACM ConsuWijzer
  • Wanneer je ook niet gebeld wilt worden voor marktonderzoek kun je een registratie doen bij het MOA in via hun Onderzoekfilter.

Gouden tip voor wanneer je te veel gebeld wordt: zie een bedrijf als iemand die je in de kroeg om je nummer vraagt. Je hoeft je nummer niet te geven behalve wanneer het je goed lijkt om in contact te blijven.

Deel Post

Share on Facebook Tweet Post to Tumblr Pin it Add to Pocket Submit to Reddit Share on LinkedIn Publish on WordPress Save to Pinboard Share using WhatsApp Share using Telegram Send email
Jeroen's avatar

Jeroen

Jeroen is de kenner op het gebied van telefonische fraude. Met zijn jarenlange ervaring probeert hij nu via Telefoonnummer informatie mensen te helpen om te voorkomen opgelicht te worden.